Luisterboek ® zijn als leider

Contributor(s):

Hartger Wassink

De komende afleveringen van mijn podcast lees ik voor uit mijn boekje “® zijn als leider”. Op deze pagina vind je de links naar iedere aflevering, en de literatuurverwijzingen bij ieder hoofdstuk.

Je vindt de podcast via Apple Podcasts, via Spotify, maar je kunt ook via je browser luisteren. Klik op onderstaande links voor de aflevering die je wilt luisteren.

Het boek is te krijgen bij de iedere boekhandel, zoals bijvoorbeeld Roelants in Nijmegen. Meer informatie over het boek vind je hier.

Afleveringen

Inleiding: Over dit boek
Hoofdstuk 1 – Het gaat niet over jou – of misschien toch
Hoofdstuk 2 – Wat is leiderschap?
Hoofdstuk 3 – De donut en het innerlijk kompas?
Hoofdstuk 4 – Dé organisatie bestaat niet
Hoofdstuk 5 – Wat een verhaal
Hoofdstuk 6 – De valkuil van de stofzuiger
Hoofdstuk 7 – Macht en betekenis
Hoofdstuk 8 – ‘Als je niet weet waar het over gaat, dan gaat het over geld.’
Hoofdstuk 9 – Van lijnen naar cirkels
Hoofdstuk 10 – Over de bijna-onmogelijkheid om te veranderen
Hoofdstuk 11 – Dialoog en ruimte
Hoofdstuk 12 – Respons en moed, en hoe anderen te veranderen
Epiloog

Literatuurverwijzingen

Hoofdstuk 1

Bronnen

  • Cunningham, L. (2015). The tao of Paul Polman. Unilever’s CEO on trying to bring purpose to business, being “ashamed” of his pay and having the company’s “simplest job.” Washington Post. Retrieved from https://www.washingtonpost.com/ news/on-leadership/wp/2015/05/21/the-tao-of-paul- polman/
  • Hart, W. (2013). Verdraaide organisaties. Terug naar de bedoeling. Deventer: Vakmedianet.

Verder lezen

  • Pink, D. (2009). Drive: the surprising truth about what motivates us. New York: Riverhead Books
  • Dierendonck, D. van. (2011). Understanding servant leadership. RSM Discovery – Management Knowledge, 7(3), 7–9.

Hoofdstuk 2 – Wat is leiderschap?

Bronnen

  • Mintzberg, H. (2009). Managing. San Francisco, CA: Berrett-Koehler.
  • Spillane, J. P. (2006). Distributed Leadership. San Francisco: John Wiley and Sons.

Verder lezen

  • Covey, S. R. (2004). The 8th Habit: From Effectiveness to Greatness. New York: Free Press.
  • Johnson, S. (1998). Who moved my cheese? An amazing way to deal with change in your work and your life. London: Random House

Hoofdstuk 3 – De donut en het innerlijk kompas

Bronnen

  • Laloux, F. (2016). Reinventing organizations. Tielt: Lannoo.
  • Homan, T. (2008). De binnenkant van organisatieverandering. In T. J. van der Heijden, J. T. G. Gerrichhauzen, & J. Diekmeijer (Eds.), HRM In de praktijk. Alphen aan den Rijn: Kluwer. (pp. 1–30).
  • Van der Lans, J., & Van, der L. (2008). Ontregelen. De herovering van de werkvloer. Amsterdam: Augustus.

Verder lezen

  • Kets de Vries, M. F. R. (2006). Wat leiders drijft. Een klinische benadering van gedragsverandering in organisaties. Amsterdam: Uitgeverij Nieuwezijds.

Hoofdstuk 4

Bronnen

  • Bos, R. ten. (2003). Spookrijders. Een reflectie over de onschuld van desorganisatie. Nijmegen: Radboud Universiteit.
  • Morgan, G. (1986). Images of organization. Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Stacey, R. D. (2007). The challenge of human interdependence. Consequences for thinking about the day to day practice of management in organizations. European Business Review, 19(4), 292–302.
  • Stacey, R. D. (2001). Complex responsive processes in organizations: Learning and knowledge creation. Psychology Press.
  • Vrieze, J. de. (2018, January). De waarheid vereist hard werken. Bruno Latour over feiten, fouten, kritiek en wetenschap. De Groene Amsterdammer.
  • Zwart, C.J. (1973). Gericht veranderen van organisaties. Beheerste ontwikkeling als permanente activiteit. Rotterdam: Lemniscaat

Verder lezen

  • Bouma, J. (2017). Ga lekker zelf in je kracht staan. Amsterdam: Thomas Rap.

Hoofdstuk 5

Bronnen

  • Van den Berg, B., Fortuin-Van der Spek, C., Van der Harst, A., Wassink, H. (2011). Onze school is een verhaal. Amersfoort: CPS onderwijsontwikkeling en advies.
  • Brandt Corstius, A. (2006). Iedereen is in het echt een moeilijk mens. NRC Handelsblad. Retrieved October 19, 2017, from https://www.nrc.nl/ nieuws/2006/05/11/iedereen-is-in-het-echt-een- moeilijk-mens-11126931-a118201
  • Weick, K. E. (1995). Sensemaking in organizations. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Kessels, J., Boers, E., & Mostert, P. (2002). Vrije ruimte. Filosoferen in organisaties. Amsterdam: Boom.

Verder lezen

  • Denning, S. (2004). Squirrel, Inc. A fable of leadership trough storytelling. San Francisco, CA: Jossey Bass.
  • Schuijt, L. (2006). Praktijkboek Werken met Paradoxen. Waarbeke: Asoka
  • Braun, D., & Kramer, J. (2015). De corporate tribe. Alphen aan den Rijn: Vakmedianet.

Hoofdstuk 6

Bronnen

  • Neiman, S. (2015). Why Grow Up?: Subversive Thoughts for an Infantile Age. New York: Farrar, Straus and Giroux
  • Pink, D. (2009). Drive: the surprising truth about what motivates us. New York: Riverhead books
  • Harris, T. (1969). I’m OK – You’re OK: A Practical Guide to Transactional Analysis. New York: Harper & Row.
  • Kahneman, D. (2011). Thinking, fast and slow. New York: Farrar, Straus and Giroux.

Hoofdstuk 7

Bronnen

  • Boele, K. (2015). Onderwijsheid. Terug naar waar het echt om gaat. Utrecht: Klement.
  • Hetebrij, M. (2005). Communicerend omgaan met macht. Kwaliteit in Praktijk, A11(februari), 1–32.
  • Verhaeghe, P. (2015). Autoriteit. Amsterdam: De Bezige Bij.
  • Wassink, H. (2017). Macht, gezag en de kracht van dialoog. In F. Hulsbos & S. van Langevelde (Eds.), Gespreid leiderschap in het onderwijs. Elkaar invloed gunnen voor vernieuwing. (pp. 60–73). Utrecht: Kessels en Smit Publishers.

Verder lezen

  • Akkerman, S. (2016). Het klopt wel, maar het deugt niet. Amsterdam: Lemniscaat

Hoofdstuk 8

Bronnen

  • Berding, J. (2016). Ik ben ook een mens. Opvoeding en onderwijs aan de hand van Korczak, Dewey en Arendt. Culemborg: Phronese.
  • Biesta, G. (2013). The beautiful risk of education. Boulder, CO: Paradigm
  • Hilst, B. van der. (2015). Blauwdruk van een emergente school. Amsterdam: Het leren organiseren.
  • Isaacson, W. (2011) Steve Jobs. New York: Simon and Schuster
  • [Stevenote] (2016, September 8) Steve Jobs – Courage Opgevraagd op 25 februari 2018 via https://www.youtube.com/watch?v=65_PmYipnpk

Verder lezen

  • Kampen, J. (2014). Verwaarloosde organisaties. Alphen aan den Rijn: Vakmedianet.
  • Wintzen, E. (2007). Eckart’s notes. Rotterdam: Lemniscaat

Hoofdstuk 9

Bronnen

  • Dijkstra, P. (2015). Mindfulness op het werk. Flexibel omgaan met uitdagingen op de werkvloer. Zaltbommel: Thema.
  • Ellemers, N., & Gilder, D. De. (2012). Je werkt anders dan je denkt. Amsterdam: Business Contact.
  • Jutten, J. (2007). Natuurlijk leren. Systeemdenken in een lerende school. Echt: Jan Jutten training en ontwikkeling.
  • Mintzberg, H. (1994). The rise and fall of strategic planning: reconceiving roles for planning, plans, planners. New York: The Free Press.
  • Senge, P. (1990). The fifth discipline, the art and practice of the learning organization. New York: Doubleday.
  • Citaat gedicht uit: Willem Hussem, ‘Schaduw van de hand’, De Bezige Bij, 1965

Verder lezen

  • Kessels, J., Boers, E., & Mostert, P. (2002). Vrije ruimte. Filosoferen in organisaties. Amsterdam: Boom.
  • Weijers, F. (2017) Ruimte. Stop met onzin, doe wat de bedoeling is. Alphen aan den Rijn: Vakmedianet