Hieronder (even scrollen ⤵️ indien nodig) vind je een archief van wat ik in de loop der jaren geschreven heb. Het gaat om boeken, artikelen columns en weblogs over de thema’s waar ik me in mijn werk mee bezig hou: bestuur & toezicht, leiderschap en onderwijs.
Je kunt in de menu’s hieronder filteren op thema en op publicatiesoort. Kun je niet direct vinden wat je zoekt? Aarzel niet om contact op te nemen, ik help je graag verder. Ook reacties en feedback stel ik op prijs.
Filteropties
Wat is governance? En waarom dat woord?
Wat is governance? En waarom eigenlijk dat woord ‘governance’? Is daar geen Nederlands alternatief voor? Een interessante vraag die regelmatig langskomt, en van de week...
® zijn als leider
Met dit boek wil ik ideeën die je hebt over organisatie, leiderschap en samenwerken door elkaar schudden, en binnenstebuiten keren. Lees hier het eerste hoofdstuk...
Het fysieke aspect van reflectie
Wassink, H., Ruijgrok, C. en Hermsen, B. (2018) Het fysieke aspect van reflectie. Een speelse ingang tot betekenisvol leren van leraren. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 30,...
De verantwoordelijkheid van de toezichthouder
Voor de governance-special van vakblad De Nieuwe Meso in maart 2018 schreef ik (naast een beschouwing over de stand van zaken in het denken over...
Perspectieven op intern toezicht
Voor vakblad De Nieuwe Meso schreef ik in 2018 een beschouwing over hoe je naar intern toezicht kunt kijken. Ik neem daar een verschuiving in...
Enabling Human Potential to Unfold Within School Environments
How can a paradigm shift take place within schools, towards pedagogies that foster social connectedness as well as diversity, and away from standardised instruction? The...
Gespreid leiderschap in het onderwijs
Wassink, H. (2017). Macht, gezag en de kracht van dialoog. In F. Hulsbos & S. van Langevelde (Eds.), Gespreid leiderschap in het onderwijs. Elkaar invloed gunnen...
Aan de slag met Policy Governance
Sinds ik in 2007 bekend raakte met het Policy Governance® gedachtegoed van John en Miriam Carver, verdiep ik me erin en ben het steeds meer gaan...
Waarden en eigenaren
Wie zijn nu precies de eigenaren van de bank, en wat willen zij echt van ons? Een blog dat ik in november 2016 schreef voor...
Van taak naar verantwoordelijkheid
Om te bepalen wat goed (intern) toezicht is, moeten we ons niet richten op wat de toezichthouder doet, maar vooral op waarvoor hij verantwoordelijk is....
Intern toezicht namens morele eigenaren
Goed bestuur, goed toezicht? Naar aanleiding van het verschijnen van de vertaling van het boek Aan de slag met Policy Governance schreef ik voor vakblad...
Kiezen voor persoonsvorming
Bruin, A., Wassink, H., & Bakker, C. (2016). Kiezen voor persoonsvorming. Identiteitsontwikkeling van leerling en school. Culemborg: Phronese Persoonsvorming in het onderwijs staat recent sterk in de...
Over motivatie en vertrouwen: de Zelfdeterminatie-theorie
‘Ieder kind is toegerust voor zijn of haar eigen ontwikkeling.’ Het is een bekende uitspraak van Luc Stevens, die vaak in één adem wordt genoemd...
Wat is een professionele dialoog?
Het begrip professionele dialoog heb ik ooit (zo ergens in 2010) bedacht als term om te verwijzen naar een gesprek tussen collega-beroepsbeoefenaren over de kwaliteit...
Leraren en het goede leren
Bakker, C., & Wassink, H. (2015). Leraren en het goede leren. Manifest lectoraat Normatieve Professionalisering Utrecht: Hogeschool Utrecht.
Over het belang van de ontwikkeling van normatieve professionaliteit
Jan Heijmans in gesprek met Hartger Wassink Voor het blad van de KPZ (Katholieke Pabo Zwolle) werd ik in 2014 geïnterviewd door Jan Heijmans over...
Het goede leren. Over normatieve professionalisering van leraren
Wassink, H. & Bakker, C. (2013) Het goede leren. Over normatieve professionalisering van leraren. In R. Kneyber & Evers, J.: Het alternatief. Weg met de...
Ruimte vinden binnen de kaders
Wassink, H. (2013) Ruimte vinden binnen de kaders. In: Korenhof, M., de Kruif, Renée, & De Laat, Maarten, Leren van Aruba. Professionaliseren van leraren in netwerken. Heerlen:...
Policy Governance: Rijnlands denken American Style?
Het steeds terugkerende dilemma voor schoolleiders is dat van ‘sturen en loslaten’. Vanuit het Rijnlandse denken wil je docenten als vakmensen zoveel mogelijk verantwoordelijkheid geven....
Identificerend leiderschap
Wassink, H. (2012). Identificerend leiderschap. In C. Bakker, Berg, B. van den, Broers, A., Fortuin-Van der Spek, C., Kalsky, M., Roemer, J. en Wassink, H....