Hieronder (even scrollen ⤵️ indien nodig) vind je een archief van wat ik in de loop der jaren geschreven heb. Het gaat om boeken, artikelen columns en weblogs over de thema’s waar ik me in mijn werk mee bezig hou: bestuur & toezicht, leiderschap en onderwijs.

Je kunt in de menu’s hieronder filteren op thema en op publicatiesoort. Kun je niet direct vinden wat je zoekt? Aarzel niet om contact op te nemen, ik help je graag verder. Ook reacties en feedback stel ik op prijs.

Filteropties

Zoeken
Tags
Categorieën

Tekort

Column voor VO Magazine, het tijdschrift van de VO-raad, december 2019

Podcast afl 7: 50 jaar onderwijsontwikkeling met Pieter Leenheer

Dit is de zevende aflevering en ik spreek dit keer met Pieter Leenheer. Pieter heeft een lange ervaring in de onderwijssector, als leraar Nederlands, als lerarenopleider, nascholer en projectleider voor het ministerie. Hij is sinds jaar en dag redactielid van De Nieuwe Meso, het enige onafhankelijke vakblad voor leidinggevenden in het onderwijs. Daarvoor en voor...

Podcast aflevering 6: Een soort Buurtzorg voor het onderwijs?

Een tijd geleden schreef ik een blog over het bestuur van samenwerkingsverbanden. Dat is een ongelooflijk complexe klus, waar niemand een goed antwoord op heeft. Naar aanleiding van die blog kwam ik in contact met Astrid Ottenheym, directeur-bestuurder van Passend Primair Noord-Kennemerland. Zij zei dat ze een optimistisch verhaal had over Passend Onderwijs en samenwerkingsverbanden. Dat wilde...

Podcast #5: Besturen in tijden van krimp

Al begin april had ik een gesprek met Henk van der Esch, bestuurder van Achterhoek VO. Pas nu vond ik tijd om het gesprek te monteren en online te zetten, als vijfde aflevering van mijn podcast. Het gesprek gaat zowel over zijn persoonlijke kijk op de ontwikkelingen in onderwijsbestuur, als over de specifieke uitdagingen van besturen...

Horizontale onderwijsvernieuwing: van hoofd naar hart

We hebben in het onderwijs te maken met enkele hardnekkige problemen. Het streven naar inclusief onderwijs, wat ooit ‘weer samen naar school’ heette en nu ‘passend onderwijs’, is al zo’n 30 jaar oud. De problemen rond de aantrekkelijkheid van het beroep van leraar werden voor het eerst geagendeerd door de commissie-Van Es in 1993. Ongelijkheid...

De Post-It® methode: betekenisvol en handzaam interviewen

Wassink, H. (2018). De Post-It® methode: betekenisvol en handzaam interviewen. Kwalon, Tijdschrift Voor Kwalitatief Onderzoek, 23(3), 40–47. Het interview is een van de meestgebruikte manieren van gegevensverzameling in kwalitatief onderzoek. Dat ligt voor de hand, omdat, als er geen grootschalig vragenlijstonderzoek plaatsvindt, het stellen van vragen aan respondenten een logisch alternatief is om te weten wat er...

Wat is governance? En waarom dat woord?

Wat is governance? En waarom eigenlijk dat woord ‘governance’? Is daar geen Nederlands alternatief voor? Een interessante vraag die regelmatig langskomt, en van de week werd opgeworpen door Japke-d. Bouma in haar onvolprezen NRC-column over kantoortaal. Zij vroeg om de ultieme definitie van governance.  Update 1: Onderaan dit bericht vind je een video, met deze uitleg...

De verantwoordelijkheid van de toezichthouder

Voor de governance-special van vakblad De Nieuwe Meso in maart 2018 schreef ik (naast een beschouwing over de stand van zaken in het denken over intern toezicht) samen met de mede-redacteuren van de special een epiloog. In deze epiloog legden we de nadruk op het nader ontwikkelen van een beeld van wat nu de kern...

Perspectieven op intern toezicht

Voor vakblad De Nieuwe Meso schreef ik in 2018 een beschouwing over hoe je naar intern toezicht kunt kijken. Ik neem daar een verschuiving in waar, van een smalle opvatting, gericht op controle en expertise, naar een brede opvatting, gericht op waarden en maatschappelijke verantwoording. Deze verschuiving koppel ik aan enkele recente auteurs, zoals Mijntje...

Enabling Human Potential to Unfold Within School Environments

How can a paradigm shift take place within schools, towards pedagogies that foster social connectedness as well as diversity, and away from standardised instruction? The ‘Unfolding’ symposium held in the Netherlands in February 2017 – hosted by NIVOZ in collaboration with the Learning for Well-being Foundation – creatively addressed these challenging questions about education today....

Aan de slag met Policy Governance

Sinds ik in 2007 bekend raakte met het Policy Governance® gedachtegoed van John en Miriam Carver, verdiep ik me erin en ben het steeds meer gaan gebruiken. In 2010 volgde ik samen met enkele anderen de Policy Governance Academy in Londen. Positieve reacties van besturen en raden van toezicht–en hun vraag om Nederlandstalige literatuur–verleidden me ertoe...