Hieronder (even scrollen ⤵️ indien nodig) vind je een archief van wat ik in de loop der jaren geschreven heb. Het gaat om boeken, artikelen columns en weblogs over de thema’s waar ik me in mijn werk mee bezig hou: bestuur & toezicht, leiderschap en onderwijs.
Je kunt in de menu’s hieronder filteren op thema en op publicatiesoort. Kun je niet direct vinden wat je zoekt? Aarzel niet om contact op te nemen, ik help je graag verder. Ook reacties en feedback stel ik op prijs.
Goed bestuur voor iedereen
In het najaar van 2019 bracht ik een voorpublicatie uit, van een simpel boekje over ‘governance’ dat ik aan het schrijven ben. Governance staat tussen aanhalingstekens, omdat ik liever over goed bestuur en toezicht praat. Waarom? Dat lees je in dit boekje. Klik op de afbeelding hieronder voor de pdf, of op de knop daaronder...
Toezicht in tijden van het Coronavirus
Intern toezicht is al lastig genoeg. Laat staan dat je er een letterlijk ongekende risicodreiging bij krijgt. Wat is je rol als intern toezichthouder? Wat moet je doen? Wat niet? Wanneer kun je interveniëren? Zonder het definitieve antwoord te hebben, hier een paar gedachten. 1.Toezichthoudende rol In de eerste plaats: wees zorgvuldig in het bewaken...
Dialoog, kwaliteit en professionals
In mijn werk als onderzoeker en adviseur kwam ik keer op keer terug op het thema ‘dialoog’. Naar mijn mening is dialoog onmisbaar in de ontwikkeling van professionals, zoals leraren. Ik ben er langzamerhand van overtuigd geraakt, dat veel van de problemen die ontstaan waar mensen samenwerken, terug te voeren zijn op een gebrek aan...
De leraar als pedagoog
Wassink, H. en Bransen, J. (2020. De leraar als pedagoog. In: Dengerink, J, Van der Meij, J. en Onstenk, J., Leraar: een professie met perspectief 2, pp. 55-63. Meppel: Ten Brink Vanaf 2010 heb ik onderzoek gedaan naar de professionaliteit van leraren. Eerst op de OU, daarna de HU, en tot slot bij NIVOZ. Vooral...
Boekbespreking Catharsia
Bespreking van boek Catharsia door Sjef Drummen, voor het Blogcollectief Onderzoek Onderwijs, gepubliceerd 30 december 2019.
De noodzaak van onderwijsvernieuwing – podcast #8 met Harry Grimmius
Een tijd geleden was ik bij het afscheid van Harry Grimmius als bestuurder van de Scholengroep Over- en Midden Betuwe. Bij het afscheid werd uitgebreid stilgestaan bij de belangrijke ontwikkelingen die met name in het vmbo hebben plaatsgevonden om onderwijs betekenisvoller en kansrijker te maken voor leerlingen. En er werd zonder schroom vooruitgeblikt op de...
Tekort
Column voor VO Magazine, het tijdschrift van de VO-raad, december 2019
Beroepsidentiteit en het uitblijven van eenheid
Wassink, H. (2019). Beroepsidentiteit en het uitblijven van eenheid. Commentaar op Jan Bransen. Filosofie en Praktijk, 40 (3), 20-23
Podcast afl 7: 50 jaar onderwijsontwikkeling met Pieter Leenheer
Dit is de zevende aflevering en ik spreek dit keer met Pieter Leenheer. Pieter heeft een lange ervaring in de onderwijssector, als leraar Nederlands, als lerarenopleider, nascholer en projectleider voor het ministerie. Hij is sinds jaar en dag redactielid van De Nieuwe Meso, het enige onafhankelijke vakblad voor leidinggevenden in het onderwijs. Daarvoor en voor...
Podcast aflevering 6: Een soort Buurtzorg voor het onderwijs?
Een tijd geleden schreef ik een blog over het bestuur van samenwerkingsverbanden. Dat is een ongelooflijk complexe klus, waar niemand een goed antwoord op heeft. Naar aanleiding van die blog kwam ik in contact met Astrid Ottenheym, directeur-bestuurder van Passend Primair Noord-Kennemerland. Zij zei dat ze een optimistisch verhaal had over Passend Onderwijs en samenwerkingsverbanden. Dat wilde...
Podcast #5: Besturen in tijden van krimp
Al begin april had ik een gesprek met Henk van der Esch, bestuurder van Achterhoek VO. Pas nu vond ik tijd om het gesprek te monteren en online te zetten, als vijfde aflevering van mijn podcast. Het gesprek gaat zowel over zijn persoonlijke kijk op de ontwikkelingen in onderwijsbestuur, als over de specifieke uitdagingen van besturen...
Horizontale onderwijsvernieuwing: van hoofd naar hart
We hebben in het onderwijs te maken met enkele hardnekkige problemen. Het streven naar inclusief onderwijs, wat ooit ‘weer samen naar school’ heette en nu ‘passend onderwijs’, is al zo’n 30 jaar oud. De problemen rond de aantrekkelijkheid van het beroep van leraar werden voor het eerst geagendeerd door de commissie-Van Es in 1993. Ongelijkheid...
Bestuurders en professionals – aflevering 1 van podcast De Professionele Dialoog
Hij staat online: de eerste aflevering van mijn podcast ‘De Professionele Dialoog’. In deze eerste aflevering leg ik uit over het hoe en waarom van de podcast en ga ik in gesprek met Helma van der Hoorn, bestuurder van SAKS in Alkmaar. Ik had ook nog wat willen voorlezen uit mijn boek ® zijn als leider, maar daarvoor was...
Lerarentekort
Gepubliceerd in VO-Magazine, november 2018
De Post-It® methode: betekenisvol en handzaam interviewen
Wassink, H. (2018). De Post-It® methode: betekenisvol en handzaam interviewen. Kwalon, Tijdschrift Voor Kwalitatief Onderzoek, 23(3), 40–47. Het interview is een van de meestgebruikte manieren van gegevensverzameling in kwalitatief onderzoek. Dat ligt voor de hand, omdat, als er geen grootschalig vragenlijstonderzoek plaatsvindt, het stellen van vragen aan respondenten een logisch alternatief is om te weten wat er...
Leiderschap in onderwijs: from value to action
Wassink, H., & Stevens, L. (2018). Leiderschap in onderwijs: from value to action. In L. De Man & W. Steensels (Eds.), De directeur vandaag. Perspectieven in schoolleiderschap. Brussel: Politeia.
Wat is governance? En waarom dat woord?
Wat is governance? En waarom eigenlijk dat woord ‘governance’? Is daar geen Nederlands alternatief voor? Een interessante vraag die regelmatig langskomt, en van de week werd opgeworpen door Japke-d. Bouma in haar onvolprezen NRC-column over kantoortaal. Zij vroeg om de ultieme definitie van governance. Update 1: Onderaan dit bericht vind je een video, met deze uitleg...
® zijn als leider
Met dit boek wil ik ideeën die je hebt over organisatie, leiderschap en samenwerken door elkaar schudden, en binnenstebuiten keren.
Lees hier het eerste hoofdstuk
In december 2022 verscheen het vervolg Leider zijn als dialoog. Dit is een dubbelboek, dat zowel ® zijn als leider bevat, als het vervolg erop.
Het fysieke aspect van reflectie
Wassink, H., Ruijgrok, C. en Hermsen, B. (2018) Het fysieke aspect van reflectie. Een speelse ingang tot betekenisvol leren van leraren. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 30, (1), 5-14
De verantwoordelijkheid van de toezichthouder
Voor de governance-special van vakblad De Nieuwe Meso in maart 2018 schreef ik (naast een beschouwing over de stand van zaken in het denken over intern toezicht) samen met de mede-redacteuren van de special een epiloog. In deze epiloog legden we de nadruk op het nader ontwikkelen van een beeld van wat nu de kern...