‘Wie ben ik om iets te vinden van collega’s?’

Schermafbeelding 2022-12-27 om 15.37.48
Datum:

01 mei 2011

Categorieën:

Contributor(s):

Hartger Wassink

Normatieve professionalisering in het onderwijs

Voor het vaktijdschrift Opleiding & Ontwikkeling schreef ik een artikel over normatieve professionalisering in het onderwijs. Normatieve professionalisering wordt al snel gekoppeld aan morele vraagstukken, identiteit of zelfs onwenselijke ideologie, maar het is een concept dat met veel bredere implicaties voor de professie van het leraarschap. Goed beschouwd gaat normatieve professionaliteit over het domein van het werk, waar leraren zelf keuzes moeten kunnen maken, omdat het werk nu eenmaal grotendeels onvoorspelbaar is. Normatieve professionaliteit gaat over professionele ruimte. En die ruimte is waardengeladen, omdat onderwijs nu eenmaal waardengeladen is.

In dit artikel leg ik dit uit, en geef ik aan de hand van concrete voorbeelden aan, hoe leraren en andere professionals er meer ruimte mee kunnen creëren, om de taakeisen en werkdruk waar ze mee te maken hebben, beter te kunnen hanteren. Anders gezegd: als leraren beter leren de normatieve dimensie van hun beroep te hanteren, wordt hun werk uitdagender, waardevoller en geeft het meer voldoening.

Deel dit artikel