Hieronder (even scrollen ⤵️ indien nodig) vind je een archief van wat ik in de loop der jaren geschreven heb. Het gaat om boeken, artikelen columns en weblogs over de thema’s waar ik me in mijn werk mee bezig hou: bestuur & toezicht, leiderschap en onderwijs.

Je kunt in de menu’s hieronder filteren op thema en op publicatiesoort. Kun je niet direct vinden wat je zoekt? Aarzel niet om contact op te nemen, ik help je graag verder. Ook reacties en feedback stel ik op prijs.

Filteropties

Zoeken
Tags
Categorieën

De Inspectie en het waartoe

Voor het themanummer over de Onderwijsinspectie van De Nieuwe Meso schreef ik een column over de waartoe-vraag van het onderwijs. Het is vooral zaak dat scholen die vraag zelf goed kunnen beantwoorden, dan hoeft de Inspectie dat niet voor ze te doen. Want goed beschouwd kan de Inspectie dat niet.

Rollen van bestuur en toezicht

Blog 3 in de serie De Governance-puzzel Samenvatting van de eerste twee blogs: besturen is het omzetten van de verwachtingen, waarden en intenties van de belangrijkste stakeholders in een kader voor het beleid van de organisatie. De eerste oriëntatie van het bestuur is dus primair naar buiten en naar de lange termijn. Het gaat om...

Weet jij wel wat je aan het doen bent?

“Weet jij wel wat jij aan het doen bent?” Een van de deelnemers aan deze cursus komt onmiddellijk op me af nadat ik de reflectieoefening heb afgerond. Het zit haar blijkbaar hoog. Ik vermoed dat het te maken heeft met een moment in de oefening zojuist. De deelnemer die centraal stond in de reflectieoefening was...

Stakeholders en de externe dialoog 

Blog 2 in de serie De Governancepuzzel  Stakeholders, alweer zo’n Engels woord. Ik spreek liever van belanghebbenden. Maar alleen door het woord in het Nederlands te vertalen zijn we er nog niet. Daarover later meer. Om het simpel te houden, gebruik ik in dit blog toch het woord ‘stakeholders’, omdat het nu eenmaal veel gebruikt...

De Governance-puzzel

Een serie weblogs over bestuur en toezicht voor iedereen De komende tijd wil ik in een aantal blogs de kern van goed bestuur en toezicht zo helder mogelijk beschrijven. Dat betekent: met zo min mogelijk Engels, en relevant voor alle soorten organisaties, zodat iedereen er iets mee kan. Of je nu in het bestuur van...

De bestuurder als boegbeeld

Interview met Hartger Wassink: De bestuurder als boegbeeld

Door de VO-academie werd ik kort geïnterviewd over de rol van de bestuurder als boegbeeld.

Bestuurder zijn doet een beroep op jou als persoon. Het heeft een morele dimensie. Je bent je eigen kompas.

Het hele interview is hier te lezen.

Terugblik

Voor VO-Magazine, het ledenblad van de VO-raad, schreef ik de afgelopen jaren een column over onderwijs en leiderschap. Dit is mijn laatste column voor dit blad. In deze laatste column blik ik terug op het onbenutte potentieel van de verbinding tussen de pedagogische dimensie van onderwijs en de kwaliteit van leidinggeven.

Bestuurder en schoolleider als partners in leren

Dit hoofdstuk verscheen als onderdeel van de bundel De schoolleider in verandering. In dit hoofdstuk wordt het perspectief van de bestuurder genomen. Wat kan de bestuurder doen, om het leren van schoolleiders te versterken, en een voorbeeldrol te vervullen voor de professionele ontwikkeling van de schoolorganisatie? We gaan in op relevant onderzoek, bespreken de praktische...

Toezicht als teamsport

Als je ervan overtuigd bent dat het in voetbal (of andere sport) om winnen draait, moet je misschien niet verder lezen. Als dat zo was, dan zouden de meeste voetbalteams er in de eerste weken van de competitie al de brui aan geven. Dat doen ze niet, omdat voetbal om de lol van het samenspel...

Intern toezicht op misstanden

Ik ben geraakt, zoals velen, door de uitzending van BOOS over de misstanden bij The Voice. Ik voel me geroepen iets te schrijven over wat intern toezichthouders hier mee kunnen. Ik wil iets doen en bestuur en toezicht is mijn vak, en daar kan ik misschien een beetje het verschil maken.  Want dit is niet...

Podcast Leve het Onderwijs!

In oktober 2020 kwam Jan Jaap Hubeek bij mij langs voor zijn podcast Meestwerk, waarin hij een serie interviews maakte voor de beweging Leve het onderwijs! We spraken over het belang van dialoog om de grote problemen in het onderwijs (en ook daarbuiten trouwens) op te lossen.

The emotional side of Policy Governance

In 2011 schreef ik met collega-adviseur Harry Nijkamp een artikel over de emotionele aspecten van Policy Governance. Het Policy Governance-systeem is zeer krachtig in het stimuleren van de dialoog over wat bestuur en toezicht samen ‘goed beleid’ vinden. Die dialoog vraagt echter een ander type communicatie, een waarin van ze gevraagd wordt zichzelf meer te...

Onafhankelijk toezicht op samenwerkingsverbanden

Door maatschappelijke ontwikkelingen en politieke druk beraden veel samenwerkingsverbanden zich op de vraag, hoe vormgegeven kan worden aan onafhankelijk intern toezicht, met maximale betrokkenheid van de deelnemende besturen. Om na te gaan hoe het onafhankelijk toezicht vorm ingericht kan worden met een raad van toezicht, maak ik in deze notitie een vergelijking van een aantal...

Wat zijn ‘morele eigenaren’ en wat is de waarde van het begrip?

Het concept ‘morele eigenaren’ is een van de lastigste begrippen van het Policy Governance-systeem. En tegelijk is het een van de belangrijkste begrippen daarvan. Ik denk zelfs dat het een sleutelbegrip is in de huidige ontwikkeling naar meer maatschappelijk verantwoord bestuur en toezicht. Het zou de legitimiteit van bestuur en toezicht in publieke organisaties kunnen...

Ontsporend bestuur en toezicht op organisatiecultuur

Deze vakantie beluisterde ik de podcast ‘The Dropout‘, over Elizabeth Holmes, de gevallen CEO van Theranos, een veelbelovende health tech startup, die even miljarden dollars waard was, maar uiteindelijk gebaseerd bleek te zijn op een netwerk van leugens en bedrog. Elizabeth Holmes was even de jongste vrouwelijke selfmade miljardair, maar wacht nu op de rechtszaak...

Kansengelijkheid

Een zeer korte beschouwing Kansengelijkheid, kent u die uitdrukking? Sinds ‘Klassen’ gaat het woord viraal. De eerdere variant ‘kansenongelijkheid’ was minder besmettelijk. Kansengelijkheid blijkt zich makkelijker te verbinden met andere thema’s in het onderwijsdebat: lerarentekort, grotestedenproblematiek, salariskloof, vroege selectie en prestatiecultuur. In sommige discussies loopt de temperatuur op tot koortsachtige hoogten. ‘Kansengelijkheid’ biedt perspectief voor...