“Als je de wereld wilt verbeteren, moet je dat dan laten omdat je toevallig in Nijmegen woont?” Dit citaat, uit de roman ‘Die stad, dat jaar’ van Koos van Zomeren spreekt me aan. Toevallig woon ik in Nijmegen, en hoewel de héle wereld misschien wat veel is, is mijn belangrijkste drijfveer om daar waar ik kan, deze aarde een klein beetje beter achter te laten, dan hoe we hem aangetroffen hebben.

De afgelopen jaren heb ik me als organisatiepsycholoog sinds 2012 gespecialiseerd in advieswerk voor bestuur en toezicht. Ik werk sinds 2018 volledig als zelfstandige. Daarvoor werkte ik in verschillende advies- en onderzoeksfuncties in en om de onderwijssector.

Een beknopt cv vind je hieronder. Bekijk gerust mijn LinkedIn-profiel. Ik ben aangesloten bij het netwerk van evaluatoren van de NVTZ. Scroll verder naar beneden voor meer informatie over mijn aanpak.

CV

Opleiding en training
  • 1989 – 1995 Studie sociale wetenschappen (organisatiepsychologie) Radboud Universiteit Nijmegen
  • 1999 – 2004 Promotieonderzoek sociale wetenschappen (onderwijskunde) Radboud Universiteit Nijmegen
  • 2010 Policy Governance® Academy, London UK
  • 2019 Governance Systems Professional (GSP), Fellow, Govern for Impact
  • 2022 Sociocratisch leiden van organisaties - Sociocratisch Centrum Nederland
Loopbaan (selectie)
  • 2004 – 2007 Interstudie BV, adviseur onderwijsmanagement
  • 2007 – 2010 CPS Onderwijsontwikkeling en advies, onderzoeker en adviseur
  • 2010 – 2012 Open Universiteit, onderzoeker Welten Instituut
  • 2012 – 2015 HU, associate lector lectoraat Normatieve Professionalisering
  • 2013 – 2018 Stichting NIVOZ, coördinator Denktank
  • 2012 – heden De Professionele Dialoog, zelfstandig adviseur (vanaf 2018 fulltime)
Nevenfuncties (selectie)
  • 2007 – 2016 Redacteur De Nieuwe Meso (voorheen Meso Magazine)
  • 2013 – 2017 Lid toezichthoudend bestuur St Josephscholen, Nijmegen
  • 2014 – 2020 Member Board of Directors, Govern for Impact
  • 2017 – 2020 Chair Board of Directors, Govern for Impact
  • 2018 – 2019 Lid adviesraad Stichting LeerKRACHT
  • 2020 – 2022 Lid redactiecommissie Toezien, VTOI-NVTK
  • 2022 - heden Voorzitter bestuur wielervereniging R&TC Groenewoud
  • 2023 - heden Onafhankelijk voorzitter a.i. samenwerkingsverband PO 30.06

Aanpak

Mijn bureau heet ‘De Professionele Dialoog’. Dat is omdat ik denk dat voor de langetermijn-vragen over het maatschappelijk resultaat van een organisatie de dialoog de meest vruchtbare manier van communicatie is. Lees hier meer over wat ik bedoel met ‘de professionele dialoog’.

Als ik intern toezichtorganen begeleid, werk ik systematisch aan het onderscheid in rollen, zowel tussen bestuur en toezicht, als binnen het intern toezicht zelf. Ik richt me op het verbeteren van het samenspel door de balans te leggen tussen papier en praktijk.

Ik begeleid zelfevaluaties in verschillende vormen, afhankelijk van de behoefte en mogelijkheden van de organisatie. Ik ondersteun bij het opstellen van en werken met toezichtkaders (handboek governance). Tot slot geef ik directe feedback bij vergaderingen en adviseer bij lastige situaties. Ik werk op basis van strikte vertrouwelijkheid en vertel niet aan anderen over de organisaties of personen met wie ik werk.

Hartger-Wassink
20190829-03-TedVA-KL

Over Policy Governance

Voor het werk met bestuur en toezicht baseer ik me op het Policy Governance®-systeem. Dit systeem biedt zowel de heldere structuur, efficiency in het proces, als de ruimte om in te spelen op de weerbarstige en onvoorspelbare werkelijkheid. Bestuur en toezichthouders hebben houvast voor hun rol en verantwoordelijkheid en ontwikkelen onderling vertrouwen door een slagvaardige samenwerking.

Het systeem is van oorsprong Amerikaans en wordt soms niet goed begrepen in het Europese (Rijnlandse) denken over bestuur en toezicht. Ik heb dit systeem daarom vertaald in zes principes voor maatschappelijk verantwoord bestuur en toezicht. Meer hierover op mijn Substack weblog.

Centraal bij Policy Governance staat de dialoog over de maatschappelijke opdracht, die aan de hand van concrete resultaten voortdurend gevoerd wordt met vertegenwoordigers van die maatschappij. Meer over Policy Governance lees je hier.

Doelgroepen

Ik werk graag met organisaties die een maatschappelijke drijfveer hebben, zoals onderwijs, zorg, en sociale woningbouw. Ook bedrijven die bewuster willen sturen op maatschappelijk resultaat help ik graag op weg. Binnen die organisaties werk ik meestal met het college (of de raad) van bestuur, en de raad van toezicht (of -commissarissen). Daarnaast werk ik met managementteams, of met individuele leidinggevenden en bestuurders.

Over Govern for Impact

Govern for Impact noem ik wel eens het ‘Greenpeace van goed bestuur’. We zetten ons wereldwijd in om bestuur en toezicht effectief en integer te maken, zodat iedereen die met besturen te maken heeft, daar de positieve impact van merkt. We baseren ons op het Policy Governance®-systeem, de enig bekende systematische en integrale benadering van effectief en integer toezicht en bestuur. Meer over Policy Governance verderop.

Mensen die voldoen aan de criteria van opleiding en nascholing mogen zichzelf Governance Systems Professional noemen. Wij houden ons ook aan een ethische code. Voorzover ik weet is Govern for Impact wereldwijd de enige beroepsvereniging van governance professionals die een dergelijke standaard van kennis, ethische verantwoording en continue ontwikkeling hanteert.

Naast mijn werk (en soms ook tijdens) ben ik een enthousiast fietser. Ook schrijf ik regelmatig columns, artikelen en weblogs. Zie voor een overzicht mijn pagina Publicaties. Abonneer je op mijn e-mailblog via Substack,dan ben je het snelst op de hoogte.