Hieronder (even scrollen ⤵️ indien nodig) vind je een archief van wat ik in de loop der jaren geschreven heb. Het gaat om boeken, artikelen columns en weblogs over de thema’s waar ik me in mijn werk mee bezig hou: bestuur & toezicht, leiderschap en onderwijs.

Je kunt in de menu’s hieronder filteren op thema en op publicatiesoort. Kun je niet direct vinden wat je zoekt? Aarzel niet om contact op te nemen, ik help je graag verder. Ook reacties en feedback stel ik op prijs.

Filteropties

Zoeken
Tags
Categorieën

Niemand weet of de leerling er baat bij heeft

Voor het ledenblad Toezien van de VTOI-NVTK schreef ik in december 2020 een opiniërend artikel over toezicht aan samenwerkingsverbanden, naar aanleiding van het evaluatierapport Passend Onderwijs, dat in mei 2020 verscheen. Afgelopen mei verscheen het evaluatierapport passend onderwijs. Als reactie daarop heeft minister Slob onlangs striktere voorwaarden aan de onafhanke- lijkheid van het intern toezicht op...

Dagboek van een adviseur in coronatijd

Hoe ondergaat een zelfstandig adviseur de coronacrisis? Consultants praten graag over ‘uitdagingen’ – nou hier had ik mijn uitdaging, de afgelopen maanden. Is het eigenlijk wel zo leuk, om te moeten veranderen? Leuk als je daar zelf voortdurend over praat en schrijft, maar hoe is het om die praatjes op jezelf toete passen? Vanaf de...

Online Cursus Aan de slag met Policy Governance – nieuwe data najaar 2021!

Waardegedreven toezicht, stakeholder-management, waardecreatie, purpose, dialoog, de maatschappelijke opdracht… ontwikkelingen en nieuwe inzichten in goed bestuur en toezicht volgen elkaar snel op.Goed te weten dat er een consistente benadering is, die al deze aspecten met elkaar verbindt tot een praktische aanpak voor integer en doelgericht toezicht en bestuur: het Policy Governance-systeem. In het najaar van 2021...

Niemand weet of de leerling er baat bij heeft

Afgelopen mei verscheen het evaluatierapport passend onderwijs. Als reactie daarop heeft minister Slob onlangs striktere voorwaarden aan de onafhanke- lijkheid van het intern toezicht op samenwerkingsverbanden gesteld. Daarmee zijn alle problemen nog niet opgelost. Een belangrijke vraag is wat passend onderwijs zo’n langslepend probleem maakt. En wat kunnen besturen en toe- zichthouders doen om tot beter passend...

Corona als doorbraak

Voor de ‘corona-special’ van vakblad De Nieuwe Meso schreef ik een toekomstig artikel uit 2030. Over hoe deze crisis zonder precedent ervoor zorgde dat gezworen vijanden in de onderwijssector eindelijk hun verschillen overbrugden, om ervoor te zorgen dat er een integrale wet Kind en Ontwikkeling kwam.

We zullen moeten afwachten of dit een utopie blijkt…

Bisschoppen als morele eigenaren?

De casus Radboud Universiteit versus de Nederlandse bisschoppen vind ik erg interessant, omdat het iets zegt over de verhouding van een bestuur met zijn ‘morele eigenaren’. Dat is een lastig begrip uit het Policy Governance-systeem, waarmee wordt aangeduid namens wie bestuur en toezicht hun taak uitvoeren. Zo’n idee van morele eigenaren is echter heel behulpzaam...

Niet wat je bent, maar hoe je bent doet ertoe

Vandaag hield ik een inleiding bij de online bijeenkomst Leve het onderwijs! Een netwerk vanuit onderwijsbestuurders dat op een positieve manier een bindende kracht wil zijn om het onderwijs te verbeteren. Ze hebben zich verenigd rond een manifest. Een van de uitspraken op dat manifest is ‘We durven twijfelen en laten zien dat dat soms...

Sprongen – Over een thuiszitter en hoe het verder ging

Tussen 2015 en 2017, en opnieuw in het schooljaar 2019-2020, schreef ik stukjes over de schoolloopbaan van onze zoon. Die verliep niet vlekkeloos. Na een moeizame overgang van po naar vo zat hij een tijdje thuis. Hij startte opnieuw op 10-15 Agora Groesbeek en vond daar weer houvast. Dat resulteerde erin dat hij in 2020...

The Policy Governance® and Dialogue Interconnection

A very important element of the success of Policy Governance is the dialogue that can be created by following the principles. Good governance is about translating values into results, and to be able to have a meaningful conversation about values, we need to engage in dialogue. In this contribution, I explore why Policy Governance and...

Alledaagse bumpy moments en diepere reflectie

Peter Mesker, Hartger Wassink & Cok Bakker (2020) How everyday classroom experiences in an international teaching internship raise student teachers’ awareness of their subjective educational theories, Teacher Development, DOI: 10.1080/13664530.2020.1747531 Het vierde artikel dat het resultaat is van het promotie-onderzoek van Peter Mesker, dat ik als co-promotor begeleid heb. Dit artikel laat zien hoe relatief ‘alledaagse’ momenten van twijfel en...

Als de scholen weer opengaan, wat is dan het plan?

Het kabinet heeft alle sectoren gevraagd een plan te maken voor de situatie na de lockdown. Dat vraagt ook wat van schoolbesturen. Veel leraren, leerlingen en niet te vergeten ouders snakken ernaar dat scholen weer beginnen. Maar hoe dat te realiseren in de anderhalvemetermaatschappij? Ik heb geen praktische oplossingen, maar wil wel een paar richtvragen...

Onderwijs dat vrij maakt

De redactie van idee, het tijdschrift van de Hans van Mierlo Stichting (het wetenschappelijk bureau van D66) vroeg mij een tijd geleden een artikel te schrijven over vroege selectie en kansengelijkheid. Ik greep deze kans aan om wat dieper na te denken over het begrip ‘vrijheid’, en de huidige betekenis daarvan in ons onderwijs. Mijn...